maandag 2 juni 2014

Actrice Ella Leyers is overal: ‘Oké, ik ben de dochter van. Maar nu is het aan mij’


Actrice Ella Leyers is overal: ‘Oké, ik ben de dochter van. Maar nu is het aan mij’

Ze heeft gevoel voor humor en lippen die een eigen personage verdienen. Na vier jaar in The Big Apple verovert Ella Leyers, ster uit de imitatieshow ‘Tegen de sterren op’, stilaan Vlaanderen.

Ella Leyers (25) heeft amper geslapen, maar ze straalt. De nacht voor ons interview is haar zus Dorien bevallen van een jongen: haar eerste petekindje en ook het eerste kleinkind van de filosoof en tv-maker Jan Leyers.

Van weinig slaap, daar weet de Antwerpse actrice sowieso alles van. Op haar negentiende trok ze naar New York om te gaan studeren aan de toneelschool waar Adrien Brody en Jessica Chastain afstudeerden. Maar ondertussen is ze al twee jaar terug in het land en sinds de zomer is ze niet meer van het scherm geweest. Na een opgemerkte rol in de VTM-reeks Binnenstebuiten schopte ze het tot vast lid van de cast van Tegen de sterren op.

Iedereen wil een stukje van haar, van Studio Brussel, waar ze afgelopen week plaatjes kwam draaien, tot Vier, waar ze straks in het panel van Scheire en de schepping zetelt.‘Soms heb ik wel het gevoel dat ik heel snel aan het leven ben, dat ik niet genoeg tijd neem om alles een plaats te geven’, zegt Ella Leyers. ‘Ik zou meer moeten kunnen genieten van het nu.’

Hoe komt dat we jou ineens overal zien?

Ella Leyers ‘Het laatste anderhalf jaar heb ik veel opgenomen en toen heb ik er niet bij stilgestaan dat het allemaal op hetzelfde moment op tv zou komen. Een collega zei me dat ik dat beter wat had gespreid om een overkill te vermijden. Een carrièreplanner ben ik duidelijk niet (lacht).’

Ella Leyers ‘Ik vind het moeilijk om nee te zeggen tegen een leuk personage, puur omdat het slimmer zou zijn om niet nóg eens een komische rol te doen.’

Had je na je afstuderen gedacht dat het zo snel zou gaan?

Ella Leyers ‘Ik hoopte dat wel. Uiteindelijk heeft toch een dik jaar geduurd voor ik als actrice voltijds werk had. Als je één rol te pakken hebt, gaat het ineens snel. Het is zo’n beetje zoals die exclusieve clubs, waar alleen leden toegelaten zijn en je de lidkaart achteraan in de zaal kunt kopen. (lacht)’

Ella Leyers ‘Ik doe nu wel veel tv en wat film, maar geen theater. Dat vind ik jammer. Theater is een meer gesloten wereldje. Ik ben blij dat ik mijn opleiding in het buitenland gevolgd heb, want ik heb er veel geleerd en vrienden voor het leven gemaakt. Maar ik heb nu niet het netwerk van acteurs die hier hun opleiding volgden.’

Nooit gedacht om in Antwerpen toneel te studeren?

Ella Leyers ‘Dat was het plan. Maar na mijn middelbaar kreeg ik ineens last van faalangst, door al die verhalen over het strenge toelatingsexamen van de Studio Herman Teirlinck. Ik heb me dan maar ingeschreven voor theaterwetenschappen aan de unief. Maar na twee lessen wist ik al: dit wordt niets. Ik wil spelen. Ik heb nog een paar examens gedaan, maar ben snel gestopt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten